Scutosaurus

5. února 2016 v 12:21 | Bleskobleska |  Jiní živočichové
Konnichiwa! Přináším slíbený článek, tentokrát o sctuosaurovi. Entelodonta mám v plánu. Děkuji za návhry :)
Edit: 13.2. 2016 - děkuji za opravy Ankylosaurovi :)
- Tak toto se jen tak nevidí :D



Období: Pozdní perm
Délka, váha: Zhruba 2,5 metru dlouhý, vážil asi 1 tunu
Výskyt: Rusko
Potrava: Býložravec

Scutosaurus, tedy obrněný ještěr, byl anapsidem žijícím ve svrchním permu. Narozdíl od jiných pareiasaurů, Scutosaurus měl nohy více pod tělem než do stran. To činilo Scutosaura vyšším a také to pro něj bylo výhodnější jako pro zvíře, které svůj čas trávilo především hledání vegetace ve vyprahlém prostředí té doby - v tehdejším Rusku se nácházela poušť. (zkuste si teď představit, jak by asi vypadal Mrazík natáčený v poušti...)

Scutosaurus měl těžkou kostru podporovanou mohutnými svaly. Ty zase pokrývala kůže s osteodermy (něco jako pláty), které mu sloužily jako obrana proti predátorům - Scutosaurus nebyl zrovna rychlým zvířetem. Na jeho hlavě byly velice zvláštní lebeční výtustky. Jeho zuby byly vyvinuty pro trhání pouštní vegetace. Je možné, že podobně jako sauropodi polykal kameny, které mu měly pomoci s trávením potravy. Spekuluje se i o tom, že žili ve stádech.



Zdroj: http://www.prehistoric-wildlife.com/species/s/scutosaurus.html
http://dinosaurs.about.com/od/herbivorousdinosaurs/p/scutosaurus.htm
http://1.bp.blogspot.com/-kR_B_1v6HuY/T8nViBSpkvI/AAAAAAAAAjQ/WCJBAaoC4kE/s1600/scutosaurus_&_sauroctonus_by_zdenek_burian_1966.JPG
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 HAAS HAAS | Web | 5. února 2016 v 13:26 | Reagovat

Super článek! Zrovna jsem se ve středu díval na Putování s pravěkými zvířaty, kde se Scutosaurus objevil... Spolu s Gorgonopsidem patří mezi má oblíbená pravěká zvířata... :-) Jinak k těm korovcům, ve škole se stejně o spoustě zvířat nedozvíš. Učitelé často uvádějí jen základní, nebo i nepotřebné informace.

2 Ankylosaurus Ankylosaurus | Web | 10. února 2016 v 22:37 | Reagovat

Pěkný článek :). Jenom bych měl jeden dodatek - Scutosaurus se píše vždy s velkým - rodová jména s velkým, druhová s malým (popřípadě i poddruh s malým, ostatní klady se píší s velkým). Jinak co se týče Scutosaurovi příbuznosti ohledně želv, objev z minulého roku toto vyvrací - Pappochelys. Želvy jsou nyní řazeny do kladu Lepidosauromorpha, ač mají lebku podobnou anapsidům.

3 Ankylosaurus Ankylosaurus | Web | 10. února 2016 v 22:39 | Reagovat

[1]: Souhlasím, na základce se toho o zvířatech moc nenaučíš, jen základní informace, mnohdy mylné (já se tam například dozvěděl to, že savci se vyvinuli z plazů, což je naprostá hloupost).

4 HAAS HAAS | Web | 12. února 2016 v 18:09 | Reagovat

[3]: To není hloupost, savci se opravdu vyvinuli z plazů podobných savcům. Nemusíme přece zacházet do nějakých hlubokých podrobností, stačí si udělat představu... ;-) Ale souhlasím, že se toho na základní škole, a zřejmě ani na střední škole, o zvířatech moc nenaučíš. Mě to ale vůbec nevadí, protože to pak patří čistě do mého zájmu a nikdo mi nic ohledně zoologie nediktuje. :-)

5 Ankylosaurus Ankylosaurus | Web | 20. února 2016 v 3:10 | Reagovat

[4]: HAASi, to není vůbec pravda, savci se nevyvinuli z plazů. Jestli máš na mysli savcovité plaze (podle mě je to dost zavádějící pojem), tak to nejsou vůbec plazi. Plazi jsou klad Sauropsida (vyjma kladu Aves), ale savcovití plazi patří do Synapsidů společně se savci. A Synapsidi rozhodně evolučně nevychází ze Sauropsidů. Mají pouze společné předky a těmi jsou Reptiliomorphy.

6 HAAS HAAS | Web | 20. února 2016 v 16:58 | Reagovat

[5]: Dobře, ale nejsme přece v nějaké vědecké společnosti, abychom se zabývali každým detailem a každou chybou. Když tyhle názvy řekneš někomu, kdo se o pravěk příliš nezajímá, asi Ti nebude rozumět. Takže stačí uvést, že savci se vyvinuli z plazů, aby si široká veřejnost udělala představu. ;-) Pokud to někoho zaujme, může pak dále hledat podrobnosti.

7 Bleskobleska Bleskobleska | 20. února 2016 v 17:05 | Reagovat

[5]: [6]:

Upřímně nevím, s kým mám víc souhlasit :D Myslím, že oba máte svým způsobem pravdu. Na jednu stranu, je dobré uvádět věci správně tak, jak jsou, ale na druhou - ne všichni lidé jsou s to zapamatovat si názvy ve všech možných jazycích...

8 Ankylosaurus Ankylosaurus | Web | 20. února 2016 v 18:38 | Reagovat

Když už, tak bych řekl, že savci se vyvinuli z obojživelníků (samozřejmě v širším slova smyslu) a Synapsidy bych označil kompletně za savce (ty, které nepatří do třídy Mammalia jako savce v širším slova smyslu) - alespoň dle mého názoru je to pravdivější výrok.

Jinak, k Tvému komentáři k Ceratosaurovi, Belskoblesko, hádám že sis je pletla kvůli těm rohům že? ale víš co je na tom zajímavé? Že oni to jsou vlastně vzdálení příbuzní.

9 Ankylosaurus Ankylosaurus | Web | 20. února 2016 v 18:40 | Reagovat

[6]: Jo a jen jsem ještě chtěl říct, že když se o paleontologii někdo zabývá, měli by se mu věci uvádět na pravou míru - ono, co si budeme povídat, kdo se o ni nechce zajímat tak se o ni nezajímá.

10 HAAS HAAS | Web | 20. února 2016 v 19:26 | Reagovat

[9]: No dobře, ale třeba na můj blog (vím o tom) chodí i lidi, kteří se o to zkrátka nezajímají a kdybych tam neustále uváděl odborné termíny, ztráceli by se v těch článcích. Jenže to už se dostávám ke svému blogu, a to do této diskuse nepatří... Jinak máš pravdu, ale ne vždy musíme být extrapřesní při uvádění věcí na pravou míru. :-) :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama